”Tuonen lehto, öinen
lehto!”
Tällä viikolla Sandmann-blogiamme miettiessäni minulle tuli mieleen vanhat suomalaiset kehtolaulut, kuten upean runoilijan,
Aleksis Kiven (1834-1872) Sydämeni laulu:
Sydämeni
laulu
Tuonen
lehto, öinen lehto!
Siell’ on hieno hietakehto,
Sinnepä lapseni saatan.
Siell’ on lapsen lysti olla,
Tuonen herran vainiolla
Kaitsea Tuonelan karjaa.
Siell’ on lapsen lysti olla,
Illan tullen tuuditella
Helmassa Tuonelan immen.
Onpa kullan lysti olla,
Kultakehdoss’ kellahdella,
Kuullella kehräjälintuu.
Tuonen viita, rauhan viita!
Kaukana on vaino, riita,
Kaukana kavala maailma
Siell’ on hieno hietakehto,
Sinnepä lapseni saatan.
Siell’ on lapsen lysti olla,
Tuonen herran vainiolla
Kaitsea Tuonelan karjaa.
Siell’ on lapsen lysti olla,
Illan tullen tuuditella
Helmassa Tuonelan immen.
Onpa kullan lysti olla,
Kultakehdoss’ kellahdella,
Kuullella kehräjälintuu.
Tuonen viita, rauhan viita!
Kaukana on vaino, riita,
Kaukana kavala maailma
Minua on usein mietityttänyt vanhojen kehtolaulujen
surullinen sävy: lasta tuuditetaan tuonelaan. Mutta toisaalta, kun alkaa
miettiä aikaa, jolloin useat vanhat kehtolaulut – kuten Sydämeni laulu – on tehty,
on lapsikuolleisuus ollut aika yleistä. Vanhemmat ovat näitä kehtolauluja
laulaessaan lohduttaneet itseään ja lapsiaan: jos lapselle sattuisi jotain,
hänestä pidettäisiin huolta tuonpuoleisessa.
Kuinka ollakaan – löysin kiinnostavan
tutkielman, jossa mainitaan muun muassa yhteyksistä Hoffmannin Sandmannin ja
vanhojen kehtolaulujen välillä. Eskola (2012) kirjoittaa: ”Lasta toivotetaan Tuonelaan, ”tuonne kirkon
naapurihin, alle nurmen nukkumahan, maan alle makajamahan”. (Mp.) Jumalan ja
pyhimysten ohella käännyttiin myös Unen, Torkun, Nukun tai jopa kuoleman
puoleen. Kehtolauluissa on esiintynyt joukko hieman epämääräisiä kuoleman,
tuonelan ja kirkkomaan
haltijoita, joista käytettiin muun muassa nimityksiä Nurmi-Tuomas,
Hiekka-Heikki, Savi-Samuli ja Manalan Matti. (Hämäläinen-Forslund 1987:
115–116.)
Samaan sarjaan kuuluu myös jo 1800-luvulla maaseudullakin
hyvin tunnettu Nukku-Matti. Nukku-Matin suorimpana esikuvana voidaan pitää
saksalaisen E. T. A. Hoffmannin Sandmannia, Hiekkamiestä. Hän heittää
vuoteissaan kiukuttelevien lasten silmiin hiekkaa niin, että ne putoavat
lopulta verta valuen päästä. Hiekkamies kokoaa lapset säkkiin ja kantaa heidät
puolikuussa odottavien poikastensa ruoaksi. Hoffman on puolestaan saanut idean
hahmoonsa saksalaisesta kansanperinteestä, jota voi siis pitää Nukku-Matin
syntypaikkana. Hiekan on ymmärretty olevan peräisin hautausmaalta, ikiunen
lähteiltä. (Hämäläinen-Forslund 1987: 115–116.) Nukahtamishetkellä lapsen
silmiin heitetty hiekka kertoo unen ja kuoleman kiinteästä yhteydestä.
Kalmistot voivat olla kehtolauluissa läsnä viitteellisinä, kuten edellä
esitetty unihiekka-esimerkki osoittaa.” (http://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20121036/urn_nbn_fi_uef-20121036.pdf.)
Jean Sibelius (1865-1957) on tehnyt Sydämeni lauluun kauniin
sävellyksen. Yksi Sibeliuksen lapsista kuoli pienenä lavantautiin.
Käsittääkseni Sibelius on tehnyt sävellyksen Sydämeeni lauluun kuolleelle tyttärelleen.
Tässä vielä linkki Ylioppilaskunnan laulajien esitykseen Sydämeni laulusta: https://www.youtube.com/watch?v=aIxzXDoOm34.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen